Travessa en Bici

Pedalar entre selves tropicals esquitxades de cascades d'aigua cristal·lina i poblats amb cases fetes de bambú i fulles de palmera, banyar-se en platges solitàries de sorra blanca i cocoters, intercanviar somriures i ser acollit pels hospitalaris pobladors, hidratar-se amb un coco recent collit o, simplement, parar sota l'ombra d'una palmera i observar com uns camperols llauren els camps d'arròs amb els seus búfals d'aigua... Estem descrivint un somni bucòlic? un paradís bíblic? Doncs no! És un paradís terrenal i real anomenat Palawan! Bé, amb el permís de la calor, les rampes d'insomni, els mosquits i.... és igual! La perfecció no existeix però us assegurem que si a algun lloc s'hi apropa és a Palawan, als confins de Filipines!!



L'illa de Palawan es troba al sector més occidental de Filipines
De nou el sud-est asiàtic! però encara una mica més lluny, gairebé a les antípodes de casa nostra! Aquesta vegada comptàvem amb 3 setmanes, així que a principis de Novembre del 2017 la Montse, jo i les nostres bicicletes vam volar a Manila, la capital de Filipines, on, sense sortir de l’aeroport, vam agafar un vol intern que ens va portar fins a Puerto Princesa, capital de Palawan, una illa allargassada i poc poblada situada al sector més occidental de Filipines.



Palawan, Filipines

Palawan és la cinquena illa més gran de Filipines, d'uns 15.000 kms² i uns 430 kms de llargada per uns 40 kms en el punt de màxima amplada, per tant ens van semblar una bones mesures per a recórrer-la sobre la bicicleta i que ens sobressin uns dies per a descansar, gaudir de les seves platges de somni i realitzar alguna excursió en barca per la infinitat d'illots laberíntics de la seva costa.






En vermell la travessa en bicicleta i en verd en moto
La idea inicial era fer la volta sencera al perímetre de l'illa sobre la bicicleta, dibuixant una forma de 8, però una petita fisura intercostal en una desafortunada caiguda de la bicicleta quan tancàvem el bucle inferior del 8 va fer que ens veiéssim obligats a aparcar les bicis i llogar una moto per descobrir el nord de Palawan, de manera que dels 900 kms aproximats que preteníem fer en bicicleta només en vam fer poc més de 300.




Volta que vam fer a Palawan sobre les nostres bicicletes


Així doncs, la nostra travessa va constar de 6 etapes en bicicleta pel centre-sud de l'illa i 6 etapes en moto pel nord, a més a més d'alguna excursió a peu i varis tours en bangka (barca tradicional) per l'espectacular arxipèlag de Bacuit, indret ineludible en qualsevol visita a Palawan. Tot plegat durant 3 setmanes del mes de novembre de l'any 2017.






En bicicleta pels carrers de Puerto Princesa, capital de Palawan

Vam sortir i acabar de Puerto Princesa, capital de l'illa de Palawan, una població amb una extensió força gran però sense grans edificis, fet que li confereix cert aire provincià. El nom li prové de la Princesa Eulalia de Borbón, controvertida i aventurera filla de la Reina Isabel II de Espanya, després d'un viatge per aquestes terres, quan Filipines era una colònia espanyola i aquesta illa s'anomenava Paraguas.




Els tricicles són els amos dels carrers de Puerto Princesa

En aquesta ciutat fou l'únic indret de l'illa on vam trobar un trànsit considerable, sobretot dels omnipresents tricicles, construïts a partir d'una moto de poca cilindrada a la que li han acoblat un sidecar tunejat i personalitzat. Fa la funció de taxi i és el rei de les zones més urbanes, com Puerto Princesa o El Nido, encara que es troba escampat per tota l'illa. És l'equivalent dels tuk-tuk tailandesos o els rickshaws indis.




Pedalant per les carreteres de Palawan

Una vegada fora de la ciutat, el trànsit va desaparèixer com per art de màgia i l'entorn es transformà en un bucòlic decorat rural. Palawan és una illa molt muntanyosa, sobretot per les regions interiors d'aquesta allargassada illa, i aquest sector de la costa est, al sud de Puerto Princesa, és potser la zona més plana i cultivable.






Camps d'arròs de Palawan

L'arròs és el cultiu dominant i els camps d'aquest cereal tenyeixen d'un verd llustrós molts sectors de l'illa. A Filipines, com a gairebé tot el continent asiàtic, l'arròs és l'aliment bàsic, ja sigui en forma de fideus, bullit, saltejat, mòlt i fins i se'n fa vi i licor. Al novembre ens vam trobar la majoria de camps amb la planta bastant crescuda, encara que en alguns sectors ja l'havien segat.





En bicicleta per carretera principal

Si al fet que Palawan és una de les regions de Filipines menys desenvolupades li sumem que és una illa molt allargada amb una regió central molt muntanyosa, ens trobem que hi ha ben poques carreteres a l'hora d'elegir l'itinerari per a realitzar la travessa. Nosaltres vam baixar per la costa est, resseguint la carretera principal, sempre encimentada, i vam retornar per la costa oest, alternant trams de pista i de carretera.



A Palawan fins i tot a les carreteres principals hi molt poc trànsit

Així doncs ens vam veure obligats a pedalar bastants quilometres per la carretera principal, sobretot per la costa est, però tot i això, ens va sorprendre el trànsit tant mins que hi vam trobar. La costa oest era encara més tranquil·la i despoblada (a excepció de la turística població de El Nido) i les vies de comunicació en molts trams eren pistes de terra. Realment a Palawan la vida transcorre encara a un ritme pausat!




Mercat de Aborlan, a la costa est de Palawan (Filipines) 

En general Palawan és una illa poc poblada, però tot i això, cada pocs quilòmetres anàvem trobant algun petit poblet on comprar alguna cosa de menjar o un allotjament on passar la nit, fet que permetia no anar massa carregats de menjar. Tampoc hagués calgut portar tenda i màrfegues, però a l'hora de preparar el viatge no teníem prou informació. De totes maneres el fet de portar-ne també dóna més llibertat i capacitat d'improvisació.




Com es pot veure en els mapes de més amunt, a l'alçada de Abo Abo vam saltar a la costa oest fins a Quezon. La nostra intenció inicial era seguir cap al sud fins a Batanza i creuar cap l'oest per una pista que porta fins a Rizal. El fet es que diverses persones ens van advertir amb posat molt seriós que passar per aquella pista era molt perillós, doncs era l'únic sector de l'illa on s'hi podia amagar alguna cèl·lula gihadista. Amb força incredulitat i molta sorpresa ho vam preguntar a més gent: taxistes, policies... i tots ens van confirmar la mateixa informació, així que finalment vam desestimar baixar tant al sud. La resta de l'illa ens van assegurar que era totalment segura i així ho podem corroborar.


La parada de taxis (tricicles) de Quezon

El poble de Quezon (no confondre amb Quezon City, la ciutat més gran de Filipines, situada en una altra illa) fou el nostre primer contacte amb la costa oest de Palawan. Malgrat ser el nucli de població més gran d'aquell sector de l'illa, Quezon és un poble endormiscat i tranquil, amb cert aire decrèpit i abandonat.







En bicicleta pels carrers de Quezon, Palawan

Molt a prop de Quezon hi ha unes coves molt interessants on hi van descobrir restes l'home de Tabon, de fa més de 22.000 anys, a més d'un ventall d'eines de més de 47.000 anys, considerades les restes d'evidència humana més antigues trobades en tot Filipines. Nosaltres al final no les vam visitar, però queden força a prop del poble i si es disposa de temps és molt recomanable fer-ho.





Entrant al moll de Quezon

No hi havia masses coses a fer al poble de Quezon, a part de gaudir de la tranquil·litat que tenen aquells llocs apartats de tot, menjar alguna cosa al mercat o passejar pel petit port pesquer, consistent en un modest moll i un grapat de Bangkes, les senzilles però estètiques embarcacions de pesca tradicionals, encara molt usades en tot Palawan.










Parada de Jeepneys de Quezon, el transport públic més popular a Filipines




































Església de Quezon

Malgrat ser un poble força petit, Quezon comptava amb una església espectacular. Hem de recordar que Filipines fou una colònia espanyola durant més de 300 anys, al llarg dels quals es va posar un empeny especial en cristianitzar la població nativa. I es pot dir que ho van aconseguir, doncs aquesta religió és la majoritària en tot el país, incloent Palawan.






Modesta església rural

Al sud d'aquesta illa també hi ha una minoria musulmana, però sobretot, cal remarcar que és una illa molt rural i tradicional i la majoria de poblacions indígenes practiquen també altres religions anteriors, amb moltes creences animistes que conviuen i es fonen amb el cristianisme o l'islam. Així doncs, de tant en tant, en els indrets més remots apareixia alguna modesta església, força diferent a la de Quezon.




Poblats tradicionals de l'illa de Palawan, Filipines

La costa oest de Palawan ens va semblar encara més remota i rural. Allí s'entén perquè aquesta illa està considerada com l'última frontera de Filipines, doncs la majoria de comunicacions són per pistes de terra i els poblats tradicionals per on passàvem semblaven ancorats en el temps, semblants a com se'ls devien trobar els primers colonitzadors espanyols.






A Palawan hi conviuen 87 ètnies escampades per tot el territori

Pedalar per pistes de terra de bon rodar i anar creuant petits poblats totalment integrats enmig de la selva fou talment com un viatge en el temps. Recordem que a Palawan hi conviuen 87 ètnies, moltes d'elles ancorades en un mode de vida tradicional, apartades del progrés i totalment dependents de l'agricultura, la ramaderia i la pesca.




















Un infant espiant-nos ple de curiositat














































L'amabilitat és un tret característic dels habitants de Palawan

Malgrat haver estat una colònia espanyola i després sota la influència nord-americana, en tot aquest món rural era molt difícil trobar algú que parlés anglès i menys encara espanyol, així que la comunicació no era una qüestió fàcil. Tot i aquests esculls, la predisposició i cordialitat dels seus habitants feia que sempre ens acabéssim entenent.






Nens i nenes de Palawan
Els somriures d'aquells nens i nenes, la mirada curiosa dels seus habitants, la seva hospitalitat i amabilitat, ens convidaven a una ineludible reflexió sobre el nostre món: El fet d'estar envoltats de ciment i tecnologia punta comporten més felicitat? o més aviat al contrari? La resposta no és fàcil, doncs és cert que no hem de caure en simplismes ni utopies, però hem de reconèixer que, com a mínim, que aquestes preguntes es mereixen una reflexió.




Agricultors plantant arròs

A prop dels llocs habitats la vida bullia per tot arreu: dones assecant algues o arròs al sol, agricultors plantant arròs, camperols que venien de llaurar amb el búfal d'aigua i canalla, molta canalla per tot arreu. Molts d'ells jugant, però molts d'altres col·laborant amb les feines de casa, com ara anar al tros amb els búfals o pescar els peixos que s'amaguen entre les arrels dels mangles.






















En bicicleta per les selves de Palawan

No sempre hi havia tanta vida a les pistes i carreteres. Alguns sectors de l'illa on el terreny era més abrupte i no tant amable per a ser cultivat, no hi havia pobles ni rastre de presència humana i podien passar hores sense veure ningú, com ara l'etapa entre Berong i Napsan (veure mapa inici) on vam estar pedalant força quilometres per pistes solitàries que s'endinsaven enmig d'una frondosa selva tropical.




Palawan ha quedat bastant al marge de l'explotació forestal de Filipines

Degut a la baixa densitat de població i a la seva situació geogràfica, força separada de la resta d'illes de Filipines, Palawan ha restat durant molts anys bastant al marge de l'explotació forestal que han patit altres illes, arribant a l'actualitat amb un bosc encara molt ben conservat que el govern sembla ser que s'ha compromès a protegir.






Més de la meitat de la superfície de Palawan és selva tropical

La selva tropical ocupa més del 55 % de la superfície de Palawan i, degut al seu enorme valor ecològic i a la gran biodiversitat que acull, el 1990 va ser declarat Reserva de la Biosfera per la UNESCO. Posteriorment aquest organisme també va declarar dos indrets de Palawan com a Patrimoni de la Humanitat: el riu subterrani de Puerto Princesa i Tubbataha Reef, una zona d'esculls coral·lins al Mar de Sulu.
































A Palawan hi plou molt
Però tota aquesta verdor i frondositat no és per gràcia divina, sinó que és la conseqüència d'un fet normalment poc amic dels ciclistes: la pluja. Efectivament a Palawan hi plou molt, encara que per sort hi ha una temporada de pluges i una de seca, si més no això diuen les guies. En realitat no és tant senzill però sí que és cert que a finals d'octubre acaba la la temporada de pluges pròpiament dita, tot i que segueix plovent ben bé fins a finals d'any.




Esperant sota un petit cobert que parés de ploure

I així mateix ho podem corroborar, ja que durant aquell novembre gairebé cada dia ens va ploure en un moment o altre. A vegades quatre gotes i altres vegades autèntiques tempestes que ens obligaven a buscar un aixopluc i esperar que amainés. A vegades plovia a primera hora, a vegades a la tarda, a vegades la pluja durava hores (poques vegades) i a vegades duraven ben poc i sortia el sol de seguida (més vegades).




La pluja refrescava una mica l'ambient

Podríem dir que, a part d'un parell de dies massa passats per aigua, en general la pluja no va ser un gran inconvenient, ans al contrari, moltes vegades era una benedicció que vam agrair fermament, doncs refrescava una mica l'ambient i apaivagava la força d'aquell sol tropical que ho cremava tot. Pedalar sota una pluja suau a vegades era millor que fer-ho sota un sol abrasador.






























- Voleu que us remolqui amb la bici?

Pedalar per pistes de terra sempre ens aporta un valor afegit, un atractiu que no trobem en la mateixa mesura rodant sobre l'asfalt o el ciment, però fer-ho a finals de la temporada de pluges comporta trobar-se a vegades les pistes enfangades o en mal estat, tot i que en general eren de bastant bon rodar, fins i tot quan estaven molles.






Construint un pont sobre un dels rius de Palawan

Com acostuma a passar en les regions en vies de desenvolupament, a Palawan hi estaven construint infraestructures bàsiques com ara carreteres o ponts, però això també formava part de l'encant del viatge. Recordem que aquesta illa és un dels territoris menys desenvolupats de Filipines, on el progrés tot just hi comença a arribar amb comptagotes.































De tant en tant hi havia trobàvem alguna rampa trencacames

En la nostra travessa en bicicleta vam circumval·lar el sector central de Palawan (veure mapa de dalt de tot), per tant gairebé sempre anàvem a prop de la costa i la ruta era bastant plana, especialment les primeres etapes de la costa oriental. Tot i això, sobretot a la costa occidental, de tant en tant hi havia alguna rampa trencacames que tot i ser de poca durada ens feia suar de valent.





La forta calor ens obligava a hidratar-nos contínuament

Normalment no eren de més de cent metres de desnivell, però la calor i humitat tropical feia que les pujades semblessin més llargues i pendents del que realment eren, sobretot si la pista estava en mal estat. De fet l'autèntic handicap d'aquesta travessa no foren les rampes ni els clots, sinó l'alta temperatura i la xafogor dels moments que el cel no estava ennuvolat!





Començant a ascendir el port entre Napsan i Puerto Princesa

Durant la sisena etapa sobre la bicicleta (que al fina va resultar ser l'última!) de Napsan fins a Puerto Princesa, vam ascendir el port més alt de tota la travessa, d'uns modests 350 metres de desnivell. No era molt però ens feia una mica de respecte, doncs els dies anteriors havíem estat fent rampes d'uns 100 metres de desnivell que, degut a la calor i xafogor, ens havien fet suar la cansalada!




Pedalant per les selves properes a Napsan

Per sort el dia se'ns va presentar força ennuvolat i la pujada va resultar ser prou còmoda, ja que el ferm estava en bon estat, alternant pista de terra amb trams encimentats, i la pendent anava guanyant desnivell poc a poc, sense grans rampes, ascendint entre una espessa selva tropical on vam veure molt poc rastre de vida humana (cap poble, només alguna cabana perduda enmig de la jungla).





La humitat feia créixer verdet a la carretera encimentada
El problema vingué quan coronant aquest port vaig tenir una caiguda de la bicicleta al trepitjar el verdet del marge de la carretera encimentada. Res greu, doncs encara vam poder arribar pedalant a Puerto Princesa, però al refredar-se el dolor va anar en augment i vaig témer que fos un trencament de costella. Vam anar a l'hospital i, per sort, em van diagnosticar només una petita fissura intercostal. Poca cosa però suficient per obligar-me a aparcar la bicicleta 😢 😢 😢.



Les cascades de Salakot

Poc després de la caiguda, just al coronar el port i començar a baixar, ens vam banyar a les cascades de Salakot, una bonica gorja amb uns salts d'aigua que hi havia al costat de la carretera i que eren un premi a l'ascensió, com si algú les hagués posat allí expressament. Tot i el dolor intercostal, em vaig fer una bona remullada, poc conscient encara de que aquell seria l'últim dia de pedaleig.




D'aquesta inesperada manera vam acabar la nostra travessa en bicicleta, quan només havíem fet aproximadament un terç de la ruta planejada. No sempre surten les coses com un les havia planificat, però per poder seguir el nostre periple per aquesta illa filipina, després d'un dia de descans, vam llogar una moto tot terreny i vam reprendre així el nostre viatge, també sobre dues rodes, encara que amb una mica d'ajuda!



En bicicleta per Palawan

Així doncs, després d'assaborir-la durant uns dies a ritme de pedal, podem dir aquesta bucòlica illa situada als confins de Filipines és un excel·lent decorat per una travessa en bicicleta, això sí, amb el permís de la forta calor, unes quantes rampes trencacames, la pluja i algun tram enfangat. Que hi farem, diuen que la perfecció no existeix... encara que si a algun lloc s'hi apropa és aquí, a Palawan!





Poblat de pescadors amagat sota la vegetació tropical. Una cabana on dormir, fruita als
 arbres, una barca per a pescar i una mica de companyia. Cal res més per a ser feliç?

Aquests petits inconvenients van quedar eclipsats per la bellesa dels seus paisatges, la tranquil·litat de les seves pistes i carreteres i l'hospitalitat de la seva gent. No hi ha res millor que la bicicleta per empapar-se sense pressa de tots els matisos del ritme de vida d'aquesta illa tropical i anar descobrint, a poc a poc, que per a ser feliços, potser no cal tant com creiem...










































Aquí s'acaba el nostre periple en bicicleta per l'illa de Palawan, però si ens voleu seguir acompanyant en la nostra travessa, ara sobre d'una moto, o gaudir a sobre d'una Bangka, la barca tradicional dels pescadors filipins, dels paisatges de postal per l'arxipèlag de Bacuit, al nord de Palawan només heu de clicar els següents enllaços:












FINS LA PROPERA !!!
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada